חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

על תפילת קדיש וחשיבותה

תוכן עניינים
עמית כפרי

עמית כפרי, עורכת תוכן ראשית.

כל יהודי עמד במהלך חייו לפחות אחת במצב בו היה עליו לומר קדיש. זוהי ללא ספק אחת התפילות הידועות ביותר וכמו שהיא מפורסמת, כך היא גם עטויה במסתורין. הנוסח הארמי, שילובה בתפילות רבות לאורך כל מעגל השנה ושגרת היום וכמובן – קדיש היתום, כל אלו העניקו לקדיש מעמד מיוחד בקהילות ישראל. אך מהי משמעות התפילה ומדוע היא כה חשובה? כאן, נסביר אל מקורה של תפילת הקדיש, משמעותה והסגולה האדירה שהיא טומנת בחובה.

מהי תפילת קדיש?

תפילת קדיש היא נוסח תפילה שעיקרו פיאור הקב"ה ובקשה כי שמו יתקדש בעולם כולו ומלכותו תתעצם. לקדיש מספר רב של נוסחים המשלבים בקשות רבות נוספות. בחלקן מברכים על ישראל ותלמידי החכמים, באחרים בקשת שלום על ישראל ובאחרים לקירוב גאולת ישראל וביאת משיח בן דוד. 

מדוע נאמרת תפילת קדיש בארמית?

על פי מסורות חסידיות, הבחירה לומר קדיש בארמית יש בה מתורת הסוד. התפילה נאמרת בשפה שאינה מובנת למלאכים, על מנת להסתיר מהם את נוסח התפילה. כך, מובטח כי המלאכים יעבירו את נוסח התפילה המלא לקב"ה, מבלי שיקטרגו על המתפלל או יסלפו את התפילה. 

באילו מקרים יש לומר קדיש?

כיום, הקדיש מהווה חלק בלתי נפרד מסידור התפילה ומשולב בתפילות רבות. עם זאת, לא תמיד היה נאמר הקדיש בכל שלושת התפילות היומיות. תפילה זו הייתה במקורה נאמרת עם סיום לימוד פרקי אגדה. בחלוף השנים, שולב הקדיש בתפילות רבות בבית הכנסת ומשמש כחתימה לפרקי תפילה. כך למשל, נאמר לאחר תפילת שמונה עשרה, עלינו לשבח ומודים דרבנן. עם זאת, ללא ספק ההקשר בו מיוחסת תפילת קדיש יותר מכל בזיכרון היהודי, הוא כחלק ממנהגי האבלות.

מתי אומרים קדיש יתום?

מנהגי אמירת הקדיש ומשך תקופת החובה בקדיש יתום משתנה בין קהילות ישראל. האשכנזים נוהגים לומר קדיש בתפילות היום לאורך 11 החודשים שלאחר התפילה. הספרדים פוסקים מאמירת קדיש יתום לאחר 11 חודש למשך שבוע ולאחר מכן, ממשיכים עד יום השנה לפטירה. קדיש שנאמר לאחר שיעור תורה, אומרים האבלים לאורך כל השנה. בנוסף, אומרים קדיש יתום במעמד התפילה באזכרה מדי שנה. בקרב הספרדים, אומרים קדיש מערב שבת שלפני יום האזכרה ועד לתפילה באזכרה. 

מי רשאי לומר את תפילת קדיש יתום?

במעמד הלוויה ובמהלך כלל התפילות לאורך תקופת האבלות, אומר הבן קדיש יתום על אביו או על אימו. בנוסף, ההלכה מתירה גם לנכד לומר על סבו וסבתו קדיש יתום במעמד התפילה, שכן בני בנים הם כבנים. כמו כן, רשאי חתן לומר קדיש על חמיו וחמותו.

ומה עושים אם הבנים אינם נוכחים?

ככל שאין בנים או נכדים בנמצא במעמד התפילה, נהוג כי קרוב משפחה אחר, קרוב ככל הניתן לנפטר, יאמר תפילת קדיש. עם זאת, למרבה הצער ישנם לא מעט מקרים בהם אין כלל קרובים של הנפטר במעמד התפילה. במקרים כמו אלו, כשאין אף אדם שיוכל לומר קדיש על הנפטר, ניתן להסתייע בצדיקים המציעים אמירת קדיש על הנפטר בתשלום. קניית הקדיש בכסף משייכת את אמירת התפילה אל הנפטר ומשפחתו ומבטיחה כי התפילה תעלה בשמו ובזכותו. 

חשיבות אמירת קדיש לנפטר

קידוש ה' במעמד האבל יש בו כוח גדול לעילוי נשמת הנפטר. הילול ה' מזכה את הנפטר גם לאחר פטירתו מן העולם ועשוי להצילו מדין קשה. החובה באמירת קדיש יתום חלה גם על הורים שמובטח להם העולם הבא, כמו הרוגים על קידוש השם או שהיו צדיקים גמורים. יש בה בתפילת הקדיש מידה גדולה של כיבוד הורים. כל המקפיד על מצווה זו, מרבה בזכויות בשם הוריו.

אהתם את הכתבה? מוזמנים להשאיר תגובה:

רוצים להישאר מעודכנים?

השאירו מייל והצטרפו לאלפי הגולשים שלנו!

אודות טיפ-טופ!

טיפ טופ  הוא פורטל התוכן המרכזי של ישראל! כאן תוכלו למצוא את כל מה שחדש, עדכונים, מעט מעט צהוב והרבה תוכן איכותי :)

מאמרים נוספים שכדאי לקרוא:

דילוג לתוכן